Obowiązek opracowania „Dokumentu zabezpieczenia stanowisk pracy przed wybuchem", wynika z Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których może wystąpić atmosfera wybuchowa (Dz. U. Nr 138, poz. 931; z późniejszymi zmianami).
Powyższe rozporządzenie wprowadziło do polskiego prawodawstwa obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywę nowego podejścia, to jest Dyrektywę ATEX 137.
Dokument zabezpieczenia przed wybuchem według w/w Rozporządzenia powinien zawierać:
*Informacje o identyfikacji atmosfer wybuchowych i ocenę ryzyka wystąpienia wybuchu,
*Informacje o podjętych odpowiednich środkach zapobiegających wystąpieniu zagrożeń wybuchem, sporządzone w formie zestawienia,
*Wykaz miejsc pracy zagrożonych wybuchem wraz z ich klasyfikacją,
*Deklarację, że stanowiska pracy i narzędzia pracy, a także urządzenia zabezpieczające i alarmujące, są zaprojektowane, używane i konserwowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
Pracownik musi być zapoznany z treścią dokumentu zabezpieczenia przed wybuchem.
Na stanowiskach pracy, na których mogą występować atmosfery wybuchowe istnieje obowiązek dokonywania okresowo, ale nie rzadziej niż 1 raz w roku oceny ryzyka i identyfikacji zagrożeń.
Ocena ryzyka musi uwzględniać:
*Prawdopodobieństwo i częstotliwość występowania atmosfer wybuchowych.
*Prawdopodobieństwo występowania oraz uaktywniania się źródeł zapłonu, w tym wyładowań atmosferycznych.
*Identyfikacji i oceny zagrożeń wybuchem stwarzanych przez urządzenia techniczne oraz procesy pracy, a także stosowane surowce i półprodukty.
*Ocenę skali przewidywanych niepożądanych skutków.
Ocena ryzyka stanowi część składową dokumentu zabezpieczenia przed wybuchem.
Jeżeli w Twoim zakładzie pracy znajdują się stanowiska pracy na których występują strefy zagrożenia wybuchem musisz zapewnić opracowanie ww. „Dokumentu".